Nagłówki
Nagłówki informują o organizacji treści na stronie. Przeglądarki internetowe, dodatki i wspomagające technologie mogą używać ich do nawigacji w przeglądarce.
PRZYKŁAD:
Kryteria powodzenia:
Dalej: Struktura treści
Na podstawie:
https://www.w3.org/WAI/tutorials/page-structure/headings/
Pozycja nagłówka
Nagłówki określamy według ich rangi (lub poziomu). Najważniejsza pozycja ma rangę 1 (<h1>), najmniej ważny nagłówek 6 (<h6>). Nagłówki o równym lub wyższym poziomie zaczynają nową sekcję, nagłówki o niższym poziomie zaczynają nowe podrozdziały, które należą do wyższej sekcji rankingowej. Pomijanie pozycji może być mylące i należy unikać tego tam, gdzie jest to możliwe: Upewnij się, że <h2> nie jest bezpośrednio przed <h4>. Możesz pominąć szereg, gdy zamykasz podsekcje, na przykład <h2> rozpoczynając nową sekcję, może występować razem z <h4>, gdy zamyka poprzednią sekcję.
Wyjątek dla stałych sekcji strony
W stałych sekcjach strony, na przykład w paskach bocznych, nagłówki nie powinny zmieniać się w zależności od kolejności w obszarze zawartości. W tych wypadkach ważniejsza jest spójność stron.
Organizuj fragmenty tekstu
W poniższym przykładzie nagłówki służą do porządkowania fragmentów tekstu na stronie, na przykład głównej zawartości:
PRZYKŁAD:
Nagłówki odzwierciedlające organizację strony
Nagłówki są przydatne do etykietowania regionów stron. Użyj aria-labelledby aby powiązać nagłówki z ich obszarem strony, zgodnie z opisem w sekcji Identyfikowanie regionów w tym samouczku. Jeśli nagłówki są widoczne, regiony są łatwe do zidentyfikowania dla wszystkich użytkowników.
Przypadek 1: Główny nagłówek przed nawigacją
W tym pierwszym przykładzie nagłówek z pozycją 1 jest pierwszą nagłówkiem dokumentu. Wszystkie inne nagłówki służące do uporządkowania strony (menu nawigacyjne, pasek boczny, stopka) są niższe niż jeden z poziomów, a więc także nagłówek głównej zawartości.
PRZYKŁAD:
Przypadek 2: Główny nagłówek po nawigacji
W tym drugim przykładzie nagłówek główny nie jest nazwą lokalną, lecz nagłówkiem treści, który ma rangę 1. Podpozycje w treści są w rangi 2, podobnie jak wszystkie inne nagłówki strukturalne.PRZYKŁAD:
Powiązane zasoby WCAG 2.0
Te samouczki zapewniają najlepsze praktyczne wskazówki dotyczące wdrażania dostępności w różnych sytuacjach. Na tej stronie zostały połączone następujące kryteria sukcesu WCAG 2.0 i techniki z różnych poziomów zgodności:Kryteria powodzenia:
- 1.3.1 Informacje i relacje: Informacje, struktura i relacje przekazywane przez prezentację mogą być programowo określone lub dostępne w tekście. (Poziom A)
- 2.4.1 Bloki obejściowe : mechanizm umożliwia pominięcie bloków treści, które są powtarzane na wielu stronach sieci Web. (Poziom A)
- 2.4.6 Nagłówki i etykiety: nagłówki i etykiety opisują temat lub cel. (Poziom AA)
- 2.4.10 Nagłówki sekcji: Nagłówki sekcji służą do porządkowania zawartości . (Poziom AAA)
- ARIA12: Używanie roli = nagłówek do identyfikacji nagłówków
- G130: Zapewnienie opisowych nagłówków
- G141: Organizowanie strony przy użyciu nagłówków
- H42: Używanie h1-h6 do identyfikacji nagłówków
- H69: Udostępnianie elementów nagłówkowych na początku każdej sekcji treści
- H80: Identyfikacja celu łącza przy użyciu tekstu linkującego połączonego z poprzednim elementem nagłówkowym
- PDF9: Udostępnianie nagłówków przez oznaczanie zawartości tagami nagłówków w dokumentach PDF
Dalej: Struktura treści
Na podstawie:
https://www.w3.org/WAI/tutorials/page-structure/headings/